Onderbouw 12-

Oppas: 0 t/m 2 jaar

n.v.t.

Vrijwilligers
  • Oppassers zijn veelal ouders van deze groep kinderen, aangevuld met gemeenteleden en tieners
  • Frequentie inzet vrijwilligers: 1x per 6 weken
  • Coördinatie: Lianne Bloemendaal en Jeanette de Groot
  • Crèche
  • Tijdens de zondagmorgendienst

De kinderen worden voor de dienst gebracht en na de dienst opgehaald. Ze worden geregistreerd met naam en telefoonnummer van ouder, zodat ouders evt. tijdens de dienst bericht kunnen krijgen als er iets is.

Peuterverteldienst: 3-jarigen

Doel

Een veilige en warme plek bieden aan de allerjongste leden van onze gemeente zodat ouders in de dienst kunnen zijn. Daarnaast een eerste kennismaking met Bijbelverhalen.

Methode

Er wordt, volgens jaarrooster, een verhaal uit de peuterbijbel verteld. Hier wordt door de vertellers zelf een verwerking bij bedacht.

Vrijwilligers

Vertellers worden geholpen door tieners. Ze hebben 1x per 5 à 6 weken verteldienst. Coördinatie: Alien Hogeweij-Menkveld, Klaske de Haas- van der Velde en Anne Marie Christian

• Locatie: crèche
  • Tijdstip: tijdens de zondagmorgendienst vanaf het moment dat het kinderlied is geweest. De kinderen komen voor het laatste lied terug in de kerk, zodat ze de zegen mee krijgen.

Kinderverteldienst: groep 1 t/m 5

Doel
  • Kinderen leren op eigen niveau de Bijbelverhalen kennen.
  • Bouwen aan een onderling sociaal netwerk in de kerk.
Methode

Er wordt gewerkt met de methode Bijbel Basics. Deze methode vertelt de 200 meest essentiële Bijbelverhalen. Elk kind hoort deze verhalen minimaal 1 keer.

Vrijwilligers

Vertellers worden geholpen door tieners. Ze hebben 1x per 5 à 6 weken verteldienst. Coördinatie: Alien Hogeweij-Menkveld, Klaske de Haas- van der Velde en Anne Marie Christian

• Locatie: groep 3 en 5: school Dok Zuid
  • Groep 4: In de gymzaal van Dok Zuid, tenzij er Pebbles is, dan in de school van Dok zuid.
  • Tijdstip: Tijdens de zondagmorgendienst vanaf het moment dat het kinderlied is geweest. De kinderen komen voor het laatste lied terug in de kerk, zodat ze de zegen mee krijgen.

Pebbles: groep 6 t/m/ 8

Doel
  • Kinderen leren op eigen niveau de Bijbelverhalen kennen.
  • Kinderen leren hoe je met God kunt leven.
  • Bouwen aan een sociaal netwerk in de kerk tussen kinderen, volwassenen en tieners.
Methode

Er wordt een jaarthema gekozen. Aan de hand hiervan worden 10 Bijbelverhalen of Bijbelse personen gekozen die centraal staan tijdens de Pebblesdienst. De verwerking en liederen worden hierbij uitgezocht. De kinderen worden in kleine groepen van maximaal 10 kinderen verdeeld. Elk groepje heeft een eigen herder en hulpherder.

Vrijwilligers

Herders (volwassenen) en hulpherders (tieners). Licht en geluid wordt geregeld door tieners en één volwassene.

Coördinatie: Christina van der Veen, Ineke Timmerman, Hannah van Dijken

Locatie en tijdstip
  • Tijdstip: 1x per maand, de eerste zondag van de maand tijdens de ochtenddienst
  • Locatie: Gymzaal Dok Zuid

Basiscathechese: groep 6 t/m 8

Doel
  • De kinderen leren de Bijbel beter kennen. Ze leren hoe je met God kunt leven.
  • Bouwen aan een onderling sociaal netwerk in de kerk.
 Methode

In drie jaar tijd leren de kinderen veel over de Bijbel. Ze krijgen basiskennis over de Bijbelboeken, belangrijke Bijbelse personen en interessante weetjes over de Bijbelse tijd.

Elke avond start met een plenair gedeelte waarin het onderwerp van de avond wordt geïntroduceerd en uitgelegd. Na een kleine pauze is er voor de kinderen keuze uit drie soorten verwerkingsvormen: Verdieping, actief of creatief. De avond wordt plenair afgesloten met een spel of quiz.

Vrijwilligers

Een groep van 5 a 6 catechisanten geeft  één keer per maand Basiscat aan groep 6 t/m 8. Coördinator: Laurens van Beuzenkom

• Tijdstip: 1 x per maand op woensdagavond

Benjamin: groep 5 en 6

Doel
  • Kinderen worden gezien en gekend door de jeugdleiders.
  • Kinderen leren Jezus te volgen in het dagelijks leven.
Methode
  • Kinderen zijn d.m.v. van thema’s bezig met ontspanning en Bijbelse thema’s of verhalen.
  • Bijbel Basics
Vrijwilligers

Een vast team dat 1x per twee weken leiding geeft. Ook hier willen we de richtlijn één op vijf jeugdleiders aanhouden. Coördinator: Frederieke Bos

Locatie en tijdstip
  • Tijdstip: twee keer per maand op woensdagavond.

Rock Solid: groep 7 en 8

Doel
  • Bouwen aan een sociaal netwerk met leeftijdsgenoten en jeugdwerkers in de kerk. Kinderen worden gezien en gekend door de jeugdleiders.
  • Kinderen leren Jezus te volgen in het dagelijks leven.
Methode

Rock Solid is een methode van Youth for Christ speciaal gemaakt voor jonge tieners met een leeftijd van 11 tot 13 jaar. Deze groep heeft vaak een korte spanningsboog en veel energie. Om daarbij aan te sluiten bevat Rock Solid veel korte spellen en programmaonderdelen, om zo op speelse wijze het geloof te ontdekken. De methode is sterk op relatiegericht met veel spel en vertier. Elke avond is er een ‘preek van de week’ die Bijbelse inhoud geeft op basis van maatschappelijke thema’s.  De Preek van de Week wordt verder besproken in mentorgroepjes.

Het standaard programma wisselt af met @home en ‘breek er eens uit’ . @Home zijn avonden waarbij de mentorgroepjes bij de mentor thuiskomen. Deze activiteit is alleen met het eigen mentorgroepje. De ‘breek er eens uit’-avonden zijn plenaire avonden waar alle kinderen elkaar ontmoeten rondom een activiteit zoals bijvoorbeeld een sportavond, filmavond of missionaire/diaconale activiteit.

Vrijwilligers

Een vast team dat 1x per twee weken leiding geeft. Ook hier willen we de richtlijn van één jeugdleider op 5 kinderen hanteren. Coördinator: Marlein Schouten

Locatie en tijdstip
  • Tijdstip: twee keer per maand op vrijdagavond